Pienpanimoissa asiantuntijaliikennettä – Tatu Hiitola konsultoimaan Viroon, Mathias Hüffner Panimoyhtiö Hiisi Oy:n panimomestariksi

Tiedote 10.01.2019

Panimoyhtiö Hiisi Oy (FIN) ja Tanker Brewery OÜ (EST) tiedottavat uusista rekrytoinneista. Tatu Hiitola, yksi Panimoyhtiö Hiisi Oy:n perustajista, siirtyy konsultoivaksi oluentekijäksi Tanker Brewery OÜ:lle 01.02.2019 alkaen. Samaan aikaan Mathias Hüffner siirtyy Panimoyhtiö Hiisi Oy:n panimomestariksi.

Tatu Hiitola on vastannut Jyväskylässä toimivan Panimoyhtiö Hiisi Oy:n valmistusprosesseista yrityksen alkutaipaleella aina perustamisvuodesta 2013 alkaen. Tänä aikana Panimoyhtiö Hiisi Oy on tullut tunnetuksi kokeilevasta otteestaan oluenteossa, saavuttaen samalla myös runsaasti kansallista tunnustusta (mm. Suomen Paras Olut -kilpailu: Suomen Paras Marja- tai Hapanolut 2017, Suomen Paras Stout 2017 & 2018.). Samaan aikaan tuotanto on kasvanut vuoden 2014 60 000:sta litrasta 191 000:een litraan vuonna 2017.

Tanker Brewery OÜ on käynnistämässä uutta panimoa, jonka vuosituotanto tähtää jatkossa n. 500 000 litraan vuodessa. Vanha panimo on jäämässä yksinomaan hapanolut-tuotantoon. Tatu Hiitolan siirtyminen Tanker Brewery OÜ:n konsultoivaksi oluentekijäksi (erillisen toiminimen kautta) nähdään kaikkien osapuolten toimintaa ja osaamista kehittävänä muutoksena.

”Olemme tehneet Tankerin kanssa useita yhteistyöoluita, joten tunnemme heidät hyvin. Tanker saa osaavan kaverin konsultoimaan uuden panimon starttaamisessa. Tämän liikkeen myötä myös Tatu pääsee kehittämään osaamistaan uudessa ympäristössä, ja molemmat panimot vahvistuvat uusilla osa-alueilla. Tatu Hiitola jättää työtehtävät ja hallituspaikan Panimoyhtiö Hiisi Oy:ssä, mutta jatkaa osakkaana. Muilta osin projekti on avoin.” – Mikko Mäkelä, Panimoyhtiö Hiisi Oy.

Mathias Hüffner, koulutukseltaan panimomestari (VLB Berlin/Technical university of Berlin), on työskennellyt viimeksi Bryggeri Helsingin panimomestarina – ollen mukana myös panimon perustamisvaiheessa vuonna 2013. Myös Bryggeri Helsinki on saavuttanut useita palkintoja Mathias Hüffnerin aikana.

”Mathias Hüffner on suomalaisessa pienpanimokentässä aivan huippuluokan tekijä, ja tehnyt tätä ennen Bryggerissä hienoa jälkeä. Tunnemme hänet ja hänen vahvuutensa hyvin, ja ne edustavat juuri sitä mitä Panimoyhtiö Hiisi Oy tässä vaiheessa elinkaartaan tarvitsee. Panimoyhtiö Hiisi Oy jatkaa edelleen kokeilevana, luovana panimona – joten myös Mathiakselle riittää tehtävässään runsaasti uusia haasteita.” – Mikko Mäkelä, Panimoyhtiö Hiisi Oy.

Lisätietoja:

Mikko Mäkelä, Panimoyhtiö Hiisi Oy.
mikko@panimohiisi.fi

Jaanis Tammela, Tanker Brewery OÜ.
jaanis@tanker.ee